Den arktiska vintern är här (i alla fall nästan)

Livet går vidare… Inatt och idag har det varit kallt här i North Carolina, liksom i större delen av USA. Riktigt jäkla kallt. Runt -15 på natten, -14 när jag vaknade imorse. Skolorna hade till och med två timmars senare start idag på grund av vädret. Det lustiga i sammanhanget är att det inte berodde på någon omsorg om barnen och att de skulle frysa på väg till skolan eller så, utan det berodde på att det var högst tveksamt om man skulle lyckas starta skolbussarna i kylan! Därför hoppades man att två extra soltimmar på morgonen skulle orka med att värma upp dem såpass att de skulle gå igång. Taktiken verkade lyckas för åtminstone Max och Tess bussar kom som de skulle.

På tv har de varnat i flera dagar för den ”arktiska kylan”, och kommit med tips på hur man klarar sig. Inte gå utomhus för länge, och framförallt inte exponera huden för kylan eftersom man snabbt får frostskador. Detta gällde ju framförallt i de kallaste delstaterna förstås, Indiana bland annat, där temperaturerna skulle krypa neråt -40 och tillsammans med blåsigt väder göra att den upplevda kylan blev -50. Även svenska media har ju rapporterat om det har jag sett.

När jag gick ut med hundarna i morse var det fruktansvärt kallt, de elva minusgrader som var då kändes som -25, minst! Om det beror på att man inte är van vid sådana temperaturer längre eller något annat vet jag inte, men jag är glad att jag lyckades hitta mina gamla långkalsonger som låg dammiga och bortglömda längst in i strumplådan… 🙂

Det värsta är att husen här ju absolut inte är byggda för sådana här temperaturer.  Vi fick rådet igår att spola ordentligt i kramarna på de toaletter som har rören vid en yttervägg så att inte rören skulle frysa inatt. Björn vaknade och frös mitt i natten, och upptäckte att trots att vi satt AC’n på 69°F (cirka 21°C) så var innetemperaturen bara 62°F (cirka 17°C). Inte så konstigt med tanke på att det är världens kallras längs med de dåligt isolerade fönstren och dörrarna här, jag vågar inte tänka på hur mycket gasräkningen kommer att sluta på efter den här vintern…

Java har varit halt på ena bakbenet några dar, så idag var jag hos veterinären med henne. Hon gnällde rejält när han undersökte benet, men röntgen av höfter och knän visade inga konstigheter alls som tur var (har aldrig höfledsröntgat henne så jag var orolig att det var höfterna som var kassa) så förhoppningsvis är det bara en inflammation. Blev full i skratt när jag skulle betala efteråt och räckte över betalkortet till tjejen i kassan, hon rös till när hon tog emot kortet som var iskallt trots att jag ju varit inne hos veterinären i nästan en timme vid det laget. Jag sa till henne att jag trodde att jag hade flyttat långt bort från sånt här väder när jag flyttade hit och hon bara skakade på huvudet. Men fördelen med NC-väder är att det växlar väldigt fort så här års. Redan till helgen ska det bli runt 15 grader varmt om prognoserna håller i sig, så då kan vi pusta ut igen! 🙂

Om utvandrare

Kvinna, 46 år gammal, med man, två barn, två hundar och två katter som flyttade till USA i januari 2012.
Det här inlägget postades i allmänna funderingar, väder. Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till Den arktiska vintern är här (i alla fall nästan)

  1. jennysnuzie skriver:

    Jag har en fd pojkvän i Thunder Bay i Kanada, där har det varit neråt -30 i över en vecka nu, snarare två, men här har det bara varit ner till -5 och helt utan snö. Vädret är galet. 😕
    Hoppas att Java kryar på sig och att det bara är en inflammation. Fick du nåt antiinflammatoriskt eller ska hon vila sig i form? Kram på er, tänker på dig. Säg till om du vill ha ett öra eller två.

    • utvandrare skriver:

      Just det, det vet jag ju egentligen. Stackarn! När jag tänker på Kanada tänker jag mig alltid att det är fruktansvärt kallt precis hela tiden… De måste ju ha sommar där också förstås, men det känns verkligen som att det är vansinnigt kallt där hela tiden! 🙂 Skulle jättegärna åka dit på semester nån gång för det känns som ett väldigt fascinerande land. Så stort, och så nära USA, men ändå vet man (jag) nästan ingenting om det!

      Java fick Rimadyl, hoppas det räcker med det och att magen inte kraschar av det. Morris har fått det en gång och det hjälpte snabbt och bra på honom i alla fall, vi får se hur Java reagerar. Jag var rätt nervös för att höfterna skulle vara helkassa så det var jätteskönt att se att de såg så fina ut. Stackarn är ordinerad lugna koppelpromenader nu, inte riktigt hennes grej! 🙂

      Vi kanske kan höras nån dag på fb-chatten? Känns som om vi båda skulle behöva prata ut just nu… Kram!

      • jennysnuzie skriver:

        Rimadyl hjälper säkert, det är ett bra antiinflammatoriskt preparat. Håller tummarna!
        Jag är ofta i chatten, det är bara att hojta. Kram!

  2. Dorit Lundquist skriver:

    Hejsan i kylan!
    Även vi har fått smaka lite på den arktiska vintern………..efter att haft en rekordvarm dec vacknade vi upp till 6 grader i morse , trodde jag skulle smälla av när jag klev ut i shortsen redo för hundpromenad. Det var bara att gå in och rota upp lite varmare kläder , otroligt vad snabbt man vänjer sig vid värmen -:)
    Det var ett tag sen jag hörde av mej ,men det har varit lite turbulent ett tag innan vi då äntligen lyckades komma iväg till florida (det kan vi ta en annan gång) men nu är vi äntligen på plats med ungar och hundar och allt flyter på jättebra. Verkar som om ni också har det gott ,roligt att följa era äventyr, kanske blir det en roadtrip till florida ? snart skulle vara så kul att träffas -:)
    Beklagar att du förlorat din älskade far, men för honom är det nog skönt att lidandet är över och även om det gör ont har du säkert många fina minnen för alltid -:(
    Kram kram på dej.
    Kram Dorit

    • utvandrare skriver:

      Åh vad kul att höra från dig, det var jättelängesen! Nu blev jag riktigt glad! 🙂 Skönt att höra att ni äntligen är på plats och att det funkar för er, hoppas det inte varit för många tråkigheter innan ni kom iväg bara.

      Vi har ju pratat om Florida ett tag, barnen vill framförallt till Orlando och Disney World förstås, skulle vara jättekul att hälsa på er samtidigt!

      Tack för fina ord, för pappas skull är jag glad att det är över ändå även om det är jobbigt samtidigt. Det är ju så definitivt! 😦

      Kram!

      • Dorit Lundquist skriver:

        Klart att ungarna ska till Orlando och även ni förståss………det blir man aldrig för gammal för , där finns nått för alla -:) ni är jättevälkomna hit , det är bara att höra av dig när det blir dax. Har du Facebook ? Isåfall kan vi ju hålla kontakten där -:)
        Förstår att du har fult upp nu speciellt om du ska iväg en runda till Sverige, hoppas allt går bra även om det blir en tung resa .
        Var rädd om dej och så hörs vi snart igen.
        Styrkekramar Dorit

      • utvandrare skriver:

        Jag har Facebook, sök på Jessica Villing så hittar du mig!

  3. Agneta skriver:

    Burrr!
    Vi ska tydligen sno tillbaka iskylan från er till helgen, sa de på vädret igår. Hoppas det, jag behöver lite kyla och vinter – även om jag hatar att frysa, men det här regnandet tar snart knäcken på oss. Dumma globala uppvärmning.

    • utvandrare skriver:

      På lördag ska det bli +18 (och regn!) så det verkar som om vi byter väder med er då! 🙂 Ständigt regnande tar verkligen knäcken på en, här är det ju åtminstone sol nästan varje dag och regnar väldigt sällan, skönt!

      Ja, trots att vädret följer mallen tämligen väl vad gäller global uppvärmning, (kallare och regnigare på övre halvklotet) så vill man inte tro att detta har nånting med människan att göra eftersom ”det blir ju inte varmare utan kallare så det kan ju inte vara någon växthuseffekt då inte”. Suck…

Kommentera

