Hurricane Sandy

Det var ju inte mer än ett par dar sen jag bloggade om indian summer och hur varmt vi har det här. Det fick jag ju äta upp ganska snabbt. Just nu är det 5 grader och blåser rejält. Självklart till följd av orkanen Sandy, men ändå. Imorgon ska det bli omväxlande regn och snö! 😯 Tess har redan börjat hoppas på en snow day… 🙂

Sandy härjar för fullt längs med östkusten nu. TV rapporterar om stormen oavbrutet och har gjort hela dagen och i New York City, Atlantic City och de andra städerna längs med kusten har man evakuerat för fullt. De som inte gett sig av nu kommer inte att kunna göra det heller. Här i North Carolina är det också ganska illa, dock inte där vi bor som tur är. Den verkar hålla sig längs med kusten, i alla fall än så länge, så i bland annat Outer Banks, som ligger vid kusten i North Carolina, har vägarna spolats bort. Tur att vi bor en bit inåt landet!

Jag är ju lite vädernörd, i den bemärkelsen att jag tycker det är fascinerande och spännande när det brakar loss rejält, men det finns ju gränser. Det här är inte det minsta spännande, bara hemskt för de stackarna som drabbas. Borgmästaren i New York gick till och med ut och sa att ”människor kommer att dö i den här stormen”, det var alltså inte en fråga om att det finns en risk utan de räknar kallt med att så kommer det att bli… Precis när jag skriver detta säger de på tv att det första dödsoffret har skördats, en person i Maryland kraschade med sin bil i stormen. Varför man nu ger sig ut och kör bil i det vädret, men tragiskt är det ju i vilket fall.

Vi hoppas bara på att  vi ska få behålla strömmen, nu när det inte är så varmt längre och med dessa hus som inte är så isolerade så blir det snabbt utkylt. Förut idag var jag ute och tog in allt lösliggande i trädgården och på altanen så att det inte ska flyga omkring grejer åtminstone. Studsmattan står däremot kvar, förhoppningsvis ska det inte vara någon fara med den, tung som den är. Men jag fick lite skrämselhicka när en kompis la ut en bild (från någon på instagram, tagen nu idag om jag förstod det rätt) på facebook där man såg en studsmatta hänga uppe i elledningarna. 😯 Det får vi verkligen hoppas att vi slipper se när vi vaknar imorgon bitti!

Mer rapporter kommer nog imorgon, jag ska ta med mig kameran när jag går ut med hundarna även om jag som sagt inte tror att det blir så farligt här.

7 reaktioner på ”Hurricane Sandy

  1. Vi följer ovädret med spänning för er skull och Rick Sofi och lilla Julia som är på resa i New York .Stor oro för alla! Farmor!

  2. Det är inget kul när det händer nåt sånt här……..man är inte så stor och tuff när det kommer till naturkatatrofer, det finns inte så mycket att påverka när det kommer till moder natur , hon gör lite som hon vill.
    Vi skulle varit med ett plan till florida igår, men det blev det ju inget av med, som tur är går det ju ingen nöd på oss om man jämför med alla stackare som måste möta ”Sandy” på närmare håll. Hoppas ni klarar er igenom detta, det är nog bara att hålla sig inne och vänta ut det hela.
    Ha det så gott och var rädd om varandra.
    Kram Dorit

    1. Nä fy sjutton, man inser hur liten och hjälplös man är när naturen sätter den sidan till.

      Men vad synd jag tycker om er ändå, nu när ni äntligen skulle komma iväg! 😦 Hoppas ni kan åka snart, och att ert hus i Florida har klarat sig. Kram!

      1. Det är ingen fara för våran del, pratade med vänner i fort lauderdale och dom har klarat sig bra där så huset står där det står precis som innan som tur är 🙂
        Det är bara att vänta ut stormen och försöka boka in en ny avfärdsdag….. sååååå snart bär det av 😉

Lämna en kommentar